Tips Kejayaan Perniagaan Sambil Kuliah Bagi Mahasiswa

Tips Kejayaan Perniagaan Ketika Kuliah - Kuliah merupakan proses belajar yang mungkin boleh di katakan peringkat akhir di dunia pendidikan formal. Kerana selepas kuliah tidak ada lagi pendidikan kecuali pendidikan non formal. Itu artinya kuliah hanya di lakukan oleh orang yang sudah berusia rata-rata di atas 17 tahun dan tentu saja sudah boleh di katakan sebagai orang dewasa. Di saat kuliah ini selain hanya sibuk dengan belajar dan mengikuti organisasi masih ada hal lain yang boleh di lakukan. Dan hal lain tersebut ternyata banyak yang menjalankannya, yakni berniaga.

Apakah salah berniaga ketika masih kuliah? kami rasa ini bukanlah kesalahan, bahkan merupakan suatu hal yang sangat bagus bagi perkembangana kita di kemudian hari. Jangankan sudah kuliah, yang masih SMP dan SMA saja ternyata banyak yang sudah mempunyai perniagaan sendiri walaupun sifatnya masih kecil-kecilan. Memang ketika masih kuliah memulakan perniagaan yang besar cukup berisiko, ini di karenakan kita perlu membahagikan masa antara kuliah dan perniagaan, belum lagi dengan urusan lain seperti organisasi, bermain, belajar dan lain sebagainya.

Melakukan dua aktiviti secara bersamaan memang bukan hal yang mudah. Dimana antara kuliah dan perniagaan sama-sama penting untuk masa depan. Agar keduanya boleh berjaya dan sesuai dengan harapan, kita harus boleh membahagikan masa dengan sebaik mungkin. Masa seperti bermain, malas-malasan, hangout, organisasi yang tidak begitu penting sebaiknya di kurangkan. Kerana kita di haruskan kuliah dengan jadual yang padat, tugas yang terkumpul belum lagi tanggung jawab kita terhadap perniagaan yang kita jalankan.

Memang jika di bayangkan kuliah sambil berniaga itu cukup berat dan menyusahkan, namun di luar sana ternyata banyak mahasiswa yang boleh berjaya dan membiayai pengajiannya sendiri. Disini seribupeluang akan berkongsi beberapa tips kejayaan perniagaan masa kuliah, mungkin saja beberapa tips di bawah ini boleh bermanfaat bagi anda para mahasiswa seluruh Indonesia.

Tips Kejayaan Perniagaan Sambil Kuliah Bagi Mahasiswa

1. Prioritaskan Keduanya
Agar kuliah dan perniagaan sama-sama berjaya maka anda harus memberi keutamaan keduanya dari pada kegiatan lain. Ini di karenakan antara kuliah dan perniagaan sama-sama penting demi masa depan anda. Jangan sampai anda berat sebelah entah itu lebih ke kuliah atau itu ke perniagaan, sebaiknya di seimbangkan antara keduanya. Yang pasti kedua-dua aktiviti tersebut perlu di atas kegiatan yang lain agar nantinya kuliah lancar dan penghasilan juga lancar.

Dalam hal ini kita sebagai mahasiswa benar-benar di tuntut memanajemen masa sebaik mungkin antara kuliah dan perniagaan. Selain itu dengan mengutamakan kuliah dan perniagaan, anda boleh mendapatkan pengalaman yang luar biasa selama menjalani masa-masa tersebut.

2. Kejar Impian / Target anda
Apa impian anda selama ini? biasanya mahasiswa yang kuliah dan sudah atau ingin memulakan perniagaan itu pasti mempunyai impian atau target yang ingin di capai. Entah itu ingin kuliah dengan biasa sendiri, ingin membeli basikal, ingin membeli kereta, ingin berjaya dan menjadi usahawan muda dan banyak sekali impian yang timbul dari fikiran kita.

Maka dari itu kita harus berusaha semaksimal mungkin mengejar semua impian yang ada dan juga sasaran tersebut. Selalu fokus, konsisten dan yang paling penting sentiasa berusaha.

3. Cari Perniagaan Yang Mudah Tapi Menjana
Jangan sembarangan dalam memilih perniagaan ketika kuliah, kerana memilih perniagaan yang salah boleh merosakkan perniagaan itu sendiri bahkan boleh-boleh menganggu kuliah anda. Ingat kerana ini perniagaan maka berbeza dengan bekerja, apabila bekerja, kita di tuntut kerja dengan waktu yang sudah di tentukan oleh atasan, maka perniagaan ialah pekerjaan yang kita ceburi sendiri dan bebas dalam bekerja. Ini di karenakan kuliah tidak hanya di siang hari, namun ada beberapa universiti swasta yang kuliahnya berada di jam malam.

Beberapa pilihan perniagaan dengan waktu fleksibel atau dengan waktu yang boleh kita tentukan sendiri di antaranya adalah perniagaan online, menjadi reseller, jual beli online, jasa pengetikan, membuka usaha kecil-kecilan dan lain sebagainya yang sifatnya sampingan.

4. Tetap Berada di Jalur Yang Positif
Kuliah merupakan masa-masa yang rawan, kerana kebanyakan mahasiswa kuliah di tempat yang jauh dari tempat tinggalnya. Itu artinya mahasiswa jauh dari keluarga yang selalu mengawasi dan memberikan arahan setiap hari. Tak heran juga apabila banyak mahasiswa yang salah arah dan terjerumus ke arah yang negatif dan hujung-hujungnya kulihnya gagal. Maka dari itu usahakan anda sentiasa berada di landasan yang positif. Agar sentiasa berada di landasan yang positif, anda perlu mencari teman yang baik, persekitaran yang baik, tidak mengikuti kegiatan yang negatif, selalu mendekatkan diri kepada Tuhan dan yang pasti jaga selalu komunikasi dengan orang tua.

Salah satu keuntungan berniaga sambil kuliah adalah kita boleh sentiasa di jalan yang positif, kerana selain kuliah kita juga berniaga, dengan begitu tidak ada masa terluang yang di habiskan untuk hal-hal negatif.

5. Jangan Menyerah
Saya rasa apa-apa jua yang kita lakukan selama itu baik dan bersifat positif kita perlu terus berusaha dan jangan menyerah. Sebelum semua impian dan target menjadi kenyataan, kita jangan sampai pantang arang. Bahkan setelah impian itu tercapai, kita harus berusaha untuk terus meningkatkan. Memang ketika kuliah sambil perniagaan pasti ada saja halangan atau rintangan yang ada. Namun selama kita terus berusaha dan tidak berputus asa, kita pasti bisa melewati semuanya.

Itulah 5 tips yang dapat kami bahagikan, apabila anda menjalankan 5 tips di atas, tentunya antara kuliah dan berniaga jadi lebih imbang dan yang pasti kejayaan boleh anda raih. Selain beberapa tips di atas, anda juga harus tetap menjadi pribadi yang bertaqwa, ingat bahawa rezeki datangnya dari Allah SWT, maka dari itu mintalah hanya kepada yang Maha Kaya iaitu Allah semata. Kami rasa cukup sekian yang dapat kami kongsikan, semoga rakan-rakan mahasiswa di seluruh Indonesia yang dibantu dengan artikel yang satu ini. Terimakasih sudah membaca Tips Berurusan Saat Kuliah Agar Sukses.